vissza

Helka csavargőzös

Helka csavargőzös
Siófok

A Zala-Somogyi Balaton Gőzhajózási Társaság (az Alapszabályban Balatoni Zala-Somogy Gőzhajó Társaság) 1872. augusztusában kezdte meg működését és 1876-ban csődbe ment. A Kisfaludy gőzös még javában szelte a Balaton vizét, amikor Vaszary Kolos pannonhalmi főapát szervezésében az új társaság megalakítása körvonalazódott. A balatonfüredi Stefánia Yacht Egylet tagjai közül többen, így gróf Eszterházy Mihály is 1888-ban hajózási engedélyt kért a kormánytól a Balatonra. Baross Gábor, az akkori közmunka- és közlekedési miniszter engedélyt megadva, a létesítendő berendezésekre 4000 forint segélyt ígért. 80 000 forint alaptőkével 1888. október 21-én megalakult az új vállalat Balatontavi Gőzhajózási Részvény-társaság néven.
Hartmann József újpesti hajógyárában 1889. júniusában elkészült a társaság első hajója, a 450 utas befogadású KELÉN lapátkerekes személygőzös. A hajót részletekben szállították Siófokra és a belső kikötőben állították össze. A társaság további támogatást kért, így a kormány az évi 2000 forintot évi 6000 forintra, a Déli Vasúttársaság egyszer és mindenkorra 10000 forint, Veszprém, Zala és Somogy megye pedig egyenként évi 3000 forint rendszeres segélyt szavazott meg. Az alaptőkét 80000 forintra 600000 forintra felemelték, az újpesti Schoenichen-féle hajógyártól két személyszállító gőzhajót rendeltek meg.
Az 1891. júniusában forgalomba állított két új csavargőzös a HELKA és a KELÉN nevét kapta, az elsőként még 1889-ben épült KELÉNT pedig az azóta elhunyt közlekedési miniszter emlékére BAROSS-ra keresztelték át. A HELKA befogadóképessége 325 fő.
A Helka (testvérhajójával, a Kelénnel együtt) a Balaton legrégebbi, jelenleg is használatban lévő hajója. Vas hajótesttel és fia felépítménnyel készült el 1891-ben, és a többszöri átépítés ellenére máig megőrizte 19. század végi külsejét.
A hajó felső fedélzete nyitott, a tatfedélzetén és a felépítmény tetején két kisebb nyitott utastár van. A hajótest pedig egy nagy, zárt, körpamlagos utastermet is magába foglal.
A hajó legnagyobb hossza 35,22 méter, legnagyobb szélessége 5,28 méter, befogadóképessége 120 utas, főgépük teljesítménye 220 kW.
A hajót az 1970-es évek végén gazdasági okokból kivonták a forgalomból. Balatonfüreden, a Zákonyi Ferenc utcai ún. „bódésor” mellett kitették a partra. Fedélzeti építményeiben presszót alakították ki. 1980-ban itt forgatták A Pogány Madonna c. krimiparódia egyik verekedési jelenetét, Bujtor Istvánnal a középpontban. 1994-ben a Balatoni Hajózási Zrt. visszavásárolta a hajót. 1996-ban felújították és ismét menetrend szerinti forgalomba helyezték.
Folyamatosan karbantartva érte el a II. Világháború és annak magyarországi harcai során a németek a teljes balatoni hajóflottát fel kívánták robbantani, hogy azokat csapatszállításra ne lehessen felhasználni. A II. Világháború végén, a balatoni harcok közepette a hajót felrobbantották. Jelenleg testvérhajójával a balatoni flotta büszkesége.
A HELKA motoros személyszállító hajó 129 éves korával kitűnő kondícióban szállítja továbbra is a balatoni kirándulókat, beszerzésének körülményei, országos és régiós összefogás példázza a jelen tennivalóit is, szépsége lenyűgöző, viselkedése szélcsendben és viharos időszakban is segíti a rajta utazókat a szebbnél szebb élmények befogadására. Megőrzése példázza a régi hajóépítő mesterek szaktudását és a hajósok szakmai önbecsülését, szeretetét. Siófok városa fogadja értékei közé a két testvér hajót.

Siófoki Települési Értéktárba vett: 2020. november 26.
Kép forrása: Fortepan.hu

SZÉP kártya elfogadóhely