vissza

Kelén csavargőzös

Kelén csavargőzös
Siófok

A Zala-Somogyi Balaton Gőzhajózási Társaság (az Alapszabályban Balatoni Zala-Somogy Gőzhajó Társaság) 1872. augusztusában kezdte meg működését és 1876-ban csődbe ment.
A Kisfaludy gőzös még javában szelte a Balaton vizét, amikor Vaszary Kolos pannonhalmi főapát szervezésében új társaság megalakítása körvonalazódott. A balatonfüredi Stefánia Yacht Egylet tagjai közül többen, így gróf Eszterházy Mihály is 1888-ban hajózási engedélyt kértek a kormánytól a Balatonra. Baross Gábor, az akkori közmunka- és közlekedésügyi miniszter az engedélyt megadva, a létesítendő berendezésekre 4000 forint segélyt ígért. 80 000 forint alaptőkével 1888. október 21-én megalakult az új vállalat Balatontavi Gőzhajózási Részvény-társaság néven.
Hartmann József újpesti hajógyárában 1889. júniusában elkészült a társaság első hajója, a 450 utas befogadóképességű KELÉN lapátkerekes személygőzös. A hajót részletekben szállították Siófokra és a belső kikötőben állították össze. A társaság további támogatást kért, így a kormány az évi 2000 forintot évi 6000 forintra, a Déli Vasúttársaság egyszer és mindenkorra 10000 forint, Veszprém, Zala és Somogy megye pedig egyenként évi 3000 forint rendszeres segélyt szavazott meg. Az alaptőkét 80000 forintról 600000 forintra felemelték, az újpesti Schoenichen-féle hajógyártól két személyszállító gőzhajót rendeltek meg.
Az 1891. júniusában forgalomba állított két új csavargőzös a HELKA és a KELÉN nevet kapta, az elsőként még 1889-ben épült KELÉNT pedig az azóta elhunyt közlekedési miniszter emlékére BAROSS-ra keresztelték át.
A KELÉN befogadóképessége 325 fő, hossza 35,50 m, szélessége 5,00 m, oldalmagassága 2,35 m, merülése elől 10,5 dm, középen 11,5 dm, hátul pedig 13,5 dm. Gőzgépe 80 LE.
A II. Világháború és annak magyarországi harcai során a németek a teljes balatoni hajóflottát fel kívánták robbantani, hogy azokat csapatszállításra ne lehessen felhasználni. A KELÉN ÉS TÜNDE hajókat a robbantó különítmény a révfülöpi kikötő keleti oldalán az öbölben horgonyozta le, robbanószerekkel feltöltötte. A Balatoni hajósok a két hajó robbanóanyagát kiszerelték és a partra kivitték, a hajókat fenékcsapok kinyitásával elsüllyesztették, így a később odaérkező robbantó különítmény dolgavégezetlenül távozott.
Az újjáépítés a két megmentett hajóval, a KELÉNNEL és a TÜNDE motorossal kezdődött.
Az 1970-es évek második felében központi döntés született a régi hajók selejtezéséről és új hajók beszerzéséről. Részben az akkori balatoni hajós társadalom ellenállása következtében a KELÉN hajót nem darabolták fel, hanem megkezdődött felújítása, majd az 1980-as évek végén teljes felújítására is fedezetet teremtettek.
Jelenleg testvérhajójával a balatoni flotta büszkesége.

Siófoki Települési Értéktárba vett: 2020. július 29.

SZÉP kártya elfogadóhely